Copyright © 2016-2020 Wolne Miasto Siemianowice 

Designed by DronAir.pl

Stowarzyszenie Wolne Siemianowice

To źródło aktualnych i często niewygodnych faktów o Twoim mieście pomijanych przez inne media. Codzienna dawka świeżych informacji z kategorii: społeczne, gospodarka, polityka, sport, kultura i inne. Felietony i ciekawostki z miasta i okolic czyli cykl "U nas w ogródku..." oraz "Co za miedzą piszczy.."

Skład Redakcji:

Redaktor Naczelny: Janusz Ławecki

Redaktorzy:

 

Skład Redakcji:

Redaktor Naczelny: 

Janusz Ławecki

Redaktorzy: 


Korzystanie z portalu oznacza akceptację Polityka Cookies.

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

 

 

WOLNE MIASTO SIEMIANOWICE

FAKTY I WYDARZENIA Z REGIONU

Artykuły


 

PUBLIKACJE

GALERIA

12 grudnia 2016

W Katowicach ruszył remont starego dworca – punktu od którego zaczęła się cała historia miasta Katowice. W zasadzie fakt, że Katowice stały się z zapyziałej wioski miastem zawdzięczają właśnie kolei, która umożliwiła szybki rozwój przemysłu. Co ciekawe linia wcale nie miała przechodzić przez tą miejscowość, na skutek jednak kilku szczęśliwych splotów okoliczności, historia potoczyła się zupełnie innym torem niż pierwotnie zakładano.

 

Na poprowadzenie kolei przez Katowice miały wpływ trzy zdarzenia. Pierwsze to skierowanie linii na Koźle w celu połączenia Górnośląskiej Kolei z Koleją Wilhelma.  Drugim był stanowczy sprzeciw bytomskich dorożkarzy miejskich i wozaków przeciw  nowemu „niesprawdzonemu” pomysłowi.  Protest był skuteczny. W efekcie końcowym główna linia ominęła Bytom. Wykorzystali to katowiccy przedsiębiorcy, którzy w doprowadzeniu linii kolejowej do Katowic zobaczyli szansę na rozwój swoich interesów . Kolej rozwiązywała bowiem problem blokady przemysłu z powodu braku odpowiednich dróg transportowych.  Położenie torów pociągnęło za sobą powstanie m.in. Huty Baildon i 3 kopalni.

 

Gdy dotarły tu tory Kolei Górnośląskiej był rok 1846. Miasto Katowice nie istniało, a stacja, co trudno sobie dziś wyobrazić, stała w szczerym polu w połowie drogi między osadami Dąb i Szopienice. Pierwszy dworzec katowicki mocno się jednak różnił od tego, który znamy. Był niskim parterowym budynkiem przypominającym barak.

 

Budynek dworca kolejowego z 1859r

 

Nowy postawiono już w 1859r. Był to klasycystyczny gmach o dwóch symetrycznych, dwupiętrowych skrzydłach bocznych. W tympanonie nad głównym wejściem zawieszono zegar. W środku otwarto restaurację, z której korzystali jednak nie tylko podróżni, było bowiem od mniej więcej lat 70-tych XIX wieku, modne wśród mieszkańców Katowic w niedzielę po południu delektowanie się kawą czy piwem i jednoczesne obserwowanie ruchu podróżnych oraz pociągów, zwłaszcza odjeżdżających w stronę granicy. Z tym zwyczajem wiąże się pewna anegdota.

 

Otóż w 1906r. na jednym z katowickich peronów zebrał się tłum ciekawskich, którzy przybyli aby obejrzeć egzotyczne małpy, które miały docelowo zostać dowiezione do Wrocławia. Takich transportów było więcej ponieważ małpy regularnie przywożono na potrzeby doświadczeń znanego doktora Nelsora. Każdorazowo w takich przypadkach na taborze pojawiała się informacja z napisem „Affen” ( niem. małpy). Tak było również i tym razem. Na stację w Katowicach wtoczył się pociąg z w/w informacją. Jednak tego dnia pociągiem tym podróżowali członkowie Angielskiego Towarzystwa Naukowego. Konduktor natomiast zapomniał usunąć wcześniejszą informację. Nastawieni na egzotyczne zwierzęta zebrani gapie najpierw z niedowierzaniem a potem coraz większym rozbawieniem przyglądali się…białym małpom. Jeszcze większą radochę mieli natomiast Anglicy, którzy mylnie interpretując zainteresowanie ludzi zebranych na katowickim peronie, wzięli je za oznakę szczerej sympatii i uradowali się, że wzbudzili aż taką sensację. Omyłkę naprawiono dopiero na stacji w Zabrzu.

 

Nowe hale dworca zbudowane w 1906r

 

W 1895r. Katowice stały się siedzibą okręgu kolejowego, zaszła więc potrzeba ponownego rozbudowania dworca. Budynek, w kształcie jaki znamy dziś, powstał w latach 1906-1908. Obecny właściciel zakupił nieruchomość  we wrześniu 2015r. na licytacji komorniczej. W październiku tego roku przystąpił do renowacji popadającego w ruinę starego dworca. W dawnych halach mają powstać lokale handlowe i usługowe. W najwyższej części zabudowań, gdzie dawniej mieścił się komisariat policji, ma natomiast powstać hotel. Ostrożne zapowiedzi inwestora mówią o zakończeniu remontu pod koniec przyszłego roku.

 

Widok na Bahnhofstraße od strony Johannesstraße ok.1908r

 

 

Laura M

• Będzie można legalnie nocować na dworcu w Katowicach!